Menu:  Forsiden |  Artikler |  Forum |  OY-register |  Links |  Kalender | Fly til salg |  Om Pilots.dk

Danish Aviation Forum
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Uddannelse
 Uddannelsen til flyveleder
 Karriereskift
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter  Emne Næste emne  

Skovjuul

Denmark

Skrevet - 03/05/2010 :  10:34:55  Vis profil  Svar med kopi af besked
Efter mange år i Kastrup lufthavn som bagageoperatør overvejer jeg at søge ind som flyveleder. Det vil dog nok først være til næste år.

Jeg er pt. 33 år, og jeg så på ug.dk, at man skal være mellem 19 og 30 år for at søge ind som flyveleder. Dog står der ikke noget om det på naviairs hjemmeside, så er det rigtigt eller bare en skrivefejl?

Det lød på en person i et andet indlæg, som om han havde taget testene ét år, sprunget en sæson over og først startet året efter, er det muligt? Jeg tænker, at det måske var bedre at få testene overstået, så ikke jeg går og drømmer det næste år til halvandet, hvis jeg så alligevel ikke består adgangstestene?

Jeg kunne måske godt være lidt ubekvem ved, at man kan ryge ud når som helst under uddannelsen. Det skal siges, at jeg har en kørelærer-uddannelse bag mig, som jeg bestod i første forsøg (som den eneste ud af 22). De stopprøver der er undervejs, er det nogen man skal være bange for, ala køreprøven her i danmark, som er lidt mere held-baseret end færdighedsbaseret, eller er det nogen man "sagtens" kan bestå, så længe man følger med, og er engageret i uddannelsen? Hvor meget tid er der evt. til et fritidsjob under forløbet hos EPN?

Der blev nævnt i et andet indlæg, at helbredsundersøgelsen bl.a. indeholder en lungekapacitetstest. Hvorfor det? Jeg har lidt astma, men ikke noget der generer mig til dagligt, ville det kunne sætte en stopper for mit adgangsforløb, eller hvor meget bliver der lagt vægt på det?

Hvordan er jobmulighederne i udlandet? Det kunne jo godt være efter nogle år, at det kunne være sjovt at prøve en anden lufthavn. Gælder ens uddannelse i hele verden eller kun i norden?

Pensionsalderen er listet til 60 år. Er det reelt, at man kan gå på pension på det tidspunkt, eller er der muligheder for videre arbejdsopgaver efter de 60?

På forhånd tak for hjælpen
Jesper

sia

Denmark

Skrevet - 03/05/2010 :  17:23:39  Vis profil  Svar med kopi af besked
Hejsa.

Jeg startede på uddannelsen i januar, og der spænder alderen vidt. Helt op til 39 år, på en fra millitæret.

Man kan nogen gange få udskudt start efter man er optaget, hvis der er nogle personlige forhold der spiller ind. Men hvis du har nået den alder så gælder det også om at komme igang så hurtigt som muligt.

Efterhånden er dumpeprocenten faldet voldsomt på uddannelsen så der er ikke ret mange der ryger ud, størstedelen gennemfører.
Fritidsjob er der også god mulighed for efter de første 2 måneder, da de er rimelig hektiske, du skal dog ikke vælge et job hvor det skal være en fast eftermiddag, da skemaet varierer fra uge til uge, men så længe du går i Sverige har du fri hver weekend.

Astmaen tror jeg ikke du behøver bekymre dig om, det er ikke nogen hindring.

Og der er rigtig mange der arbejder med administrativt arbejde eller feks. instruktør efter de 60 år. du må bare ikke arbejde aktivt som flyveleder:-)

Håber det var svar nok... ellers må du spørge igen:-)
Mvh. Camilla

Til toppen af siden

Skovjuul

Denmark

Skrevet - 04/05/2010 :  22:54:45  Vis profil  Svar med kopi af besked
Mange tak for dit svar Camilla.

Jeg skal lige høre dig om Naviair stadig står for transporten fra København til Sturup og om det evt. koster noget?

Skal jeg regne med nogen udgifter til undervisningsmaterialer og lign. under skoleopholdet?

Hilsen
Jesper
Til toppen af siden

Tejsen

Skrevet - 05/05/2010 :  06:56:56  Vis profil  Svar med kopi af besked
Hej

Naviair hjælper med transporten til Malmø så der ikke de store problemer der. Det er en "gratis" uddannelse, så du skal kun betale for blyant og papir, hvis du skal brug notar

Jeg har selv astma og bestod lægechecket. Jeg tror at hvis du ikke mærker din astma i det daglige og har en lungekapacitet på over de 75% af hvad du skal have tror jeg ikke du har de store problemer. Men ellers ring til flyvemedicinsk klink på Rigshospitalet de kan garanteret hjælpe dig, før du søger.

Rettet af - Tejsen on 05/05/2010 07:00:24
Til toppen af siden
   Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Snitz Forums 2000
Copyright © 2004 Pilots.dk - Kontakt os