Menu:  Forsiden |  Artikler |  Forum |  OY-register |  Links |  Kalender | Fly til salg |  Om Pilots.dk

Danish Aviation Forum
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Debat
 Flyvemedicin
 Solbriller
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter  Emne Næste emne  

Benny

Denmark

Skrevet - 10/05/2010 :  15:28:08  Vis profil  Svar med kopi af besked
Min optiker fortalte mig, at han ikke mente man kunne bruge solbriller med brune glas som pilot. Jeg kan ikke lige komme i tanke om hvorfor man ikke skulle kunne det, men vil da lige spørge om der er nogle der ved det.

(og please... ingen links til 800-siders ICAO dokumenter hvor man kan finde svaret, hvis man er nørdet nok....)

Er ikke vild med progressive glas, men må indrømme, at synet ikke er blevet bedre med årene, så jeg er nødt til at have et læsefelt, hvis jeg fortsat vil kunne læse plates o.lign. Er der nogle, der har erfaring med progressive glas kontra bifokale i forhold til flyvning ?

Min plan er at købe et par bifokale solbriller, som er mørke i toppen af glasset og lyse i bunden, men tager gerne imod gode råd

BAN

Denmark

Skrevet - 10/05/2010 :  15:47:56  Vis profil  Svar med kopi af besked
5.3 Indehavere af certifikat eller bevis,
hvortil der stilles krav om farvesans, må under
udøvelse af certifikatets/bevisets rettigheder
kun anvende solbriller eller andre briller med
absorberende glas i dagslys og da kun, hvis
glassene er ikke-polariserende og har samme
farvedæmpende egenskaber som klare glas,
d.v.s. at kun nuancer i gråt kan tillades.

taget fra BL BL 6-03
Bestemmelser om certificering, generelt
Udgave 6, 9. november 2004

Link til BL:
http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/Document-5780/6_03,%206.%20udg.pdf
Til toppen af siden

JF

Denmark

Skrevet - 10/05/2010 :  15:56:26  Vis profil  Svar med kopi af besked
Sjovt du lige skulle bringe det op, eftersom du netop var meget hurtig på banen med et par humoristiske indslag, da jeg i sin tid tilsvarende efterlyste erfaringer med solbriller.

Jeg håber da du får lige så mange fornøjelige tilbagemeldinger, som jeg gjorde!

Rettet af - JF on 10/05/2010 18:47:20
Til toppen af siden

Benny

Denmark

Skrevet - 10/05/2010 :  17:25:25  Vis profil  Svar med kopi af besked
JF, jeg er da glad for at du kunne se mine svar på dit tidligere indlæg som humoristiske - det var de også ment som

Tak til BAN for det præcise og uddybende svar - lige hvad jeg håbede på, at der var en der vidste
Til toppen af siden

MIC

Portugal

Skrevet - 10/05/2010 :  19:04:18  Vis profil  Svar med kopi af besked
Og for Gud's skyld, tag den med "polariserede briller" alvorligt. Learned it the hard way
Til toppen af siden

MikkeK

USA

Skrevet - 10/05/2010 :  19:30:57  Vis profil  Svar med kopi af besked
Kopi af besked:
Oprindelig indsendt af MIC

Og for Gud's skyld, tag den med "polariserede briller" alvorligt. Learned it the hard way

Fortael saa jeg kan smide min vaek i en fart hvis det er et problem, syndes kun det er et problem hvis hovedet er i en vinkel af 90°
(sidde sove stillinge)
Til toppen af siden

MIC

Portugal

Skrevet - 10/05/2010 :  23:03:00  Vis profil  Svar med kopi af besked
Mikkel,

De briller jeg fik er fantastiske. Til strand,golf, og hvad jeg ellers hygger mig med. Men stor var min overraskelse da jeg satte mig i cockpittet og forruderne lignede olie i en vandpyt. Og halvdelen af de digitale tal i flightguidance panelet var...væk.
As in..pist gone.
Den tekniske forklaring interesserer mig ikke. Men blev bedt om at slå op i vor OMA, og ganske rigtigt..forbudtski! Nu ved jeg hvorfor.

Mvh, MIC

Rettet af - MIC on 10/05/2010 23:03:40
Til toppen af siden

LGB

Skrevet - 11/05/2010 :  07:01:37  Vis profil  Svar med kopi af besked
Mange displays polariserer lyset, og dermed kan de ikke ses hvis man har polariserende solbriller på. Derudover vil lamineringen i diverse flyruder også virke polariserende. Jeg har et polariserende filter på et af mine objektiver og har bemærket sjove mønstre i forruden på 747. De her eksempeler http://www.flickr.com/photos/downintheblue/421811260 og http://www.flickr.com/photos/downintheblue/421811470 er meget milde tilfælde, det kan se helt plettet ud ... jeg fandt lige et bedre eksempel på "pletterne", omend det ikke er fra et fly i det her tilfælde ... http://www.flickr.com/photos/rickyromero/2548911869

Men der er mere i det end instrumenterne ... idet polariserende solbriller normalt er rettet ind til at fjerne vandrette spejlinger, f.eks. solen der rammer en vandoverflade mens man selv er "wings level" med hovedet, så fjerner de polariserende det meste af dette lys. Men de samme briller vil også fjerne en del af de reflektioner der kommer fra solen som rammer andre fly, så at det dermed (om dagen) kan være sværere at se andre fly (i nogle tilfælde). Og vi sidder jo alle sammen konstant og scanner horisonten når vi flyver, ikke ?

Rettet af - LGB on 11/05/2010 07:11:03
Til toppen af siden

LGB

Skrevet - 11/05/2010 :  07:28:04  Vis profil  Svar med kopi af besked
I øvrigt, Benny, så vil jeg anbefale dig at søge efter "Natural vision" eller "Visual improvement". Hvis det er nærsynethed, så kan du sagtens træne dine øjne til at blive bedre, specielt for nærsynethed. Det er ret nemt og kræver hverken bøger eller hjælpemidler (som man kan købe masser af). Her er den korte version:

1) Få lavet en synstest
2) Start med øvelser (se nedenfor)
3) Efter en måneds tid eller to, ny synstest som vil bekræfte at det går i den rigtige retning
4) Flere øvelser, synstest, øvelser, gentag indtil man ikke længere er langsynet

Den simpleste (men eneste nødvendige) øvelse består i at motionere øjnene:

1) Fokuser på noget så tæt på som du kan, f.eks. en finger, blyant eller lignende
2) Skift fokus til uendelig, eller så langt væk som du kan fokusere
3) Fokuser tilbage tæt på
4) Gentag f.eks. 20 gange, eller hvor mange "øjebøjninger" du nu kan holde ud
5) Lav denne øvelse så tit du kan huske det. Alt hvad det kræver er en finger og at man kan se 10 meter eller længere

Her er en nærmere forklaring:

Efter ca 20 "øjebøjninger" kan man mærke det i øjnene - de føles lidt trætte. Ligesom hvis du havde lavet armbøjninger, det kan du også mærke. Når man fokuserer tæt på, strammer man de muskler som påvirker linsen i øjet, og for at fokusere langt væk, slapper man af i dem.

Man bliver nærsynet af at læse for mange bøger, bruge computer eller andre ting hvor man i længere tid fokuserer tæt på. Det er fordi musklerne i øjet bliver kortere, og det svarer til at man ikke kan nå jorden med strakte ben. Desværre er det ikke så nemt at lave strækøvelser med øjnene, men man kan bruge læsebriller for at undgå at fokusere tæt på.

Man bliver langsynet af at musklerne i øjnene ikke bruges så meget, og det starter typisk når man er midalrende, og tager rigtigt fart omkring 50 år så vidt jeg ved. Når man får briller, bruges musklerne endnu mindre, så det er en ond cirkel. Når man ikke kan fokusere tæt nok på er det fordi musklerne i øjnene ikke kan strammes nok. Man kan lave "øjebøjninger" for at træne dem op igen - se ovennævnte øvelse.

Har man været nærsynet som ung, typisk ved for meget læsning og computer og for lidt tid på marken eller på stranden (!), så kan man risikere at blive både nærsynet OG langsynet når man bliver ældre. Øjnenes muskler er næsten deaktiverede - som så mange andre funktioner i kroppen, så svinder de egenskaber vi ikke bruger så meget. Der skal man have variabel styrke eller bifokal/trifokal briller. Man kan dog træne sine øjne op igen, eller holde sin nærsynethed på afstand ("haha"!), men den industri som lever af at sælge krykker til øjne, er ikke helt enig i dette, omend det let kan bevises. Jeg kender flere der har gjort det med succes, men det er en LANGSOM proces, derfor kræver det at man laver synstest før man starter, og løbende, så man kan SE at det går i den rigtige retning. Som at tabe sig i vægt, så skal man have tålmodighed, og tilbagevendende synstest vil bekræfte at man er på rette vej. Den største udfordring er at HUSKE at lave øvelserne så tit som muligt, og så have tålmodighed.

Jeg har selv nedsat min nærsynethed fra -1.50 til -0.50 (ca) på et år, da jeg var sidst i tyverne, og hvis jeg en dag ikke kan se de små bogstaver tæt på, så ved jeg hvad jeg skal gøre

Rettet af - LGB on 11/05/2010 07:39:08
Til toppen af siden

Benny

Denmark

Skrevet - 11/05/2010 :  16:34:57  Vis profil  Svar med kopi af besked
Tak for input LGB - meget nyttigt, det vil jeg prøve.

Forsøger mig med konkurrenceflyvning (præcisionsflyvning). Det er ikke let, men meget lærerigt. Til gengæld kræver det, at man i lav højde (1000 ft) og tilhørende turbulens kan følge de mindste detaljer på kort i 1:200.000 i skiftende kvalitet. I Danmark er det ikke så svært at læse kortene (alm. vejkort), men jeg blev overrasket (overrumplet) sidste år i Norge, hvor kortene jo er grønne (skov) med mikro-tynde hvide streger som veje (små skovveje).

Når jeg læste de norske (grønne) kort gennem mine (brune) solbriller med styrke på -0,75, hvor jeg har behov for mindst +0,5 gik det helt galt - jeg kunne simpelthen kun se en grøn flade uden de tynde hvide streger (erkendelsens øjeblik!)

Nu har jeg bestilt et par bifokale med glidende farveovergang, så de er 85% absorberende (grå) i toppen af brillen og vel omkring 20% i bunden. De bliver sikkert kun brugt til flyvning, men det var jo så også formålet med dem.... Resten af tiden vil jeg forsøge at træne som LGB foreslår for at sikre at det i det mindste ikke bliver værre.
Til toppen af siden
   Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Snitz Forums 2000
Copyright © 2004 Pilots.dk - Kontakt os