| Forfatter |
Emne  |
|
MEG

United Kingdom
Skrevet - 24/07/2010 : 18:42:30
|
God eftermiddag folkens,
Jeg har vaeret inde at soege paa forum efter revisorer og piloter med erfaring fra situationen med arbejde i England og bopael i Danmark.
Desvaerre er de traade som kommer op ved at vaere ret gamle og da jeg er ved at kigge paa mulighederne i at flytte hjem til DK, vil jeg gerne hoere fra dem af jer som har haft erfaring med situation. Jeg har stort set glemt alt om skattereglerne i Danmark da jeg ikke har boet der siden 2003.
Jeg er business jet kaptajn i England og har et roster system som hedder 14/14. Jeg kunne godt taenke mig at flytte til Danmark igen og flyve ud paa min 13. fridag og hjem igen efter mine 14 dage paa arbejde.
Jeg vil gerne hoere saa meget som muligt om fradrag, skatte sats og i hvilket land, pendler fradrag, studielaan/banklaans fradrag, kan jeg have min engelske bil i DK, kan jeg have et fritidsjob i DK og hvad er skattesatsen paa det osv osv. Jeg har helt sikkert brug for en revisor og vil gerne hoere om positive og negative oplevelser og naturligvis enten sende mig en email eller skrive navn og addresse paa revisorer i kan anbefale.
Venlig hilsen
Michael |
|
|
CAL
Denmark
Skrevet - 24/07/2010 : 19:00:57
|
Hej Michael
Prøv at tage kontakt til Christian Bach Hansen i Kolding på tlf: 40351655. Han er meget dygtig og har mange piloter i sin "stald".
VH
Michael Hellemann-Michelsen |
 |
|
|
Mongo
Denmark
Skrevet - 25/07/2010 : 09:55:31
|
Pænt goddag
Ja - kan også anbefale Chr. Bach Hansen.
Jeg vil også gerne læse lidt op på emnet selv - har nogen herinde stødt på brugbar info på nettet? Her tænker jeg på links til dobbeltbeskatningsaftaler forklaring på "exemption" status, hvor længe man kan være recident men ikke domiciled etc.
VH |
 |
|
|
Letsfly

Denmark
Skrevet - 27/07/2010 : 13:13:54
|
Det kan godt være trådene er ved at være ret gamle, men reglerne burde stadig være de samme: Hvis du flyver på et engelsk registreret fly for et firma med hovedsæde i England, er du skattepligtig i England. Det uanset om du bor i DK og opholder dig her (i DK) 364 dage om året. Mht. til diverse fradrag, som pendlerfradrag og banklån i DK osv: det kan du trække fra din danske indkomst, hvis du har en sådan, ellers kan det (hele eller noget af det!) overføres til din kone, hvis du har en sådan. Ellers er det tabt (så vidt jeg forstår reglerne!) Mht. til din engelske bil: en bekendt i samme situation kunne beholde den i DK i 6 mdr., mener jeg, hvorefter den skulle omregistreres. Arbejder selv for et UK firma, men bor i DK. Fik en revisor til at lave min første selvangivelse for at få det hele med og få det lavet korrekt. Har selv lavet den siden uden problemer. Har stadig en revisor i UK til at lave min selvangivelse derovre, men det er en anden historie. Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil vide mere.
vh |
 |
|
|
wes

United Kingdom
Skrevet - 28/07/2010 : 07:25:02
|
Hej Michael
Jeg har enormt gode erfaringer med Christian Junge. http://christianjunge.com
Han har altid haft tid til en snak (også uden at taxameteret kører) og hans priser har været meget fair. Christian er desuden en mand som beskæftiger sig meget med folk i din situation og han har en finger på pulsen af hvad der kan lade sig gøre at få igennem SKAT.
Jeg har selv stået i din situation og haft brug for hjælp... jeg har haft kontakt til en del revisorer og advokater - men personligt følte jeg mig bedst tilpas med Christian.
Send mig evt en mail, har ikke lyst til at skrive om SKAT på et offentligt forum som pilots.
Held og lykke og du er velkommen til at hilse fra mig, hvis du tager kontakt til Christian.
Søren, |
 |
|
|
Benny

Denmark
Skrevet - 28/07/2010 : 23:16:02
|
Pas nu på - der gælder altså ikke særlige regler for beskatning af piloter som adskiller sig væsentligt fra beskatning af andre erhvervsgrupper når det drejer sig om de helt basale beskatningsforhold som f.eks. hvem der har beskatningsretten.
Man er fuldt skattepligtig i det land, hvor man har centrum for sine livsinteresser. Ikke der hvor man selv synes man har centrum for sine livsinteresser. Heller ikke der hvor man har "folkeregisteradresse" eller der hvor man befinder sig det meste af sin tid. Man kan derfor sagtens blive dømt til at betale fuld skat i Danmark selv om man har udenlandsk arbejdsgiver og selv mener man bor i udlandet.
Der er masser af sager som let kan findes på skat.dk som fortæller om næsten identiske situationer, men hvor både Skatterådet og Højesteret har dømt forskelligt. Altså, hvor man skulle tro udfaldet ville være det samme, men hvor skatteyderen i det ene tilfælde er dømt skattepligtig og i det andet ikke er.
Tal evt. med Helle Thorning om det 
|
 |
|
|
Letsfly

Denmark
Skrevet - 29/07/2010 : 13:06:33
|
Benny, At SKAT er noget frygtelig kompliceret noget, kan vi kun være enige om. Som pilot er det en god ide at få en revisor til at lave sin skat, hvis der kommer ændringer i ens personlige forhold (såsom arbejde i udlandet og bopæl i DK el. lign.). De fleste danske piloter der bor i DK og arbejder i udlandet, kommer ind under noget §33a roderi, med lidt skat her og lidt skat der og så måske kræv noget tilbage senere. Den kan jeg forestille mig gælder for de fleste faggrupper, som du så korrekt skriver. MEN, for os der arbejder i England er situationen altså en smule anderledes: Dobbeltbeskatningsaftalen mellem DK og UK er klar på det punkt, og et svar fra ligningsrådet bekræfter dette (bem.: svar fra ligningsrådet er personligt og gælder for min situation, ikke nødvendigvis din!).
Hvis du arbejder for et UK selskab hvor hovedsædet ligger i UK, og du flyver på UK registrerede maskiner, skal du kun betale skat i UK af din UK indkomst. Nuvel, SKAT vil sige du stadig er fuldt skattepligtig i DK men får fuld lempelse for din UK....... Det er der jeg bliver forvirret, men summasumarum er; Grundlæggende, kun betale skat i UK, også selvom du bor i DK og har hus og volvo osv.
Selvfølgelig skal du alligevel lave en dansk selvangivelse hvert år hvis du bor i Danmark, hvor du opgiver din UK indkomst og bevis for at du har betalt din skat derovre. Hvis du envidere har en DK indkomst, bliver den beskattet (i DK) med en sats udregnet efter din totale indkomst (typisk langt inde i topskatten!).
Som med alt andet i livet; hvis du er i tvivl, så spørg. MEG i dit tilfælde er det en rigtig god ide lige at få nogle råd fra en prof og evt. få ham/hende til at lave din selvangivelse det første år. Det kan spare dig for en masse bekymringer senere.
vh
|
 |
|
|
Benny

Denmark
Skrevet - 29/07/2010 : 16:45:51
|
Ja enig - jeg har også boet i udlandet og prøvet alle mulige forskellige sambeskatningsaftaler. En ekstra krølle på UK er, at hvis man (som udlænding) bor i UK og vel og mærke er skattepligtig i UK, så skal man kun betale skat af UK indkomst - dvs. man kan godt arbejde for f.eks. et tysk selskab og så undgå beskatning. Men det er noget frygteligt kompliceret noget....
Grundreglen er dog at man er fuldt skattepligtig der hvor man har centrum for sine livsinteresser (set med "de andres" øjne). Pas også på arb.mark.bidrag. Det er ikke omfattet af alle sambeskatnings- og dobbeltbeskatningsaftaler. Da jeg boede i USA betød det at jeg først skulle betale 9% (8%+1%) i arb.mark.bidrag + den sjove pensions de lige fandt på og som vi lige har fået tilbage. Derefter blev jeg beskattet FULDT UD af indkomsten i USA - altså at beløbet FØR der var trukket arb.mark.bidrag i DK, så havde skatten i USA nu været 91% så var der blevet nul kroner tilbage til mig selv....
Men jeg har jo også fået meget for de 8+1 %, så jeg skal jo bare være glad (man mister de fleste "velfærds"-rettigheder når man bor i udlandet, men ikke pligten til at betale for dem....).
Nå - kan fuldt tilslutte mig, at man skal få hjælp fra en revisor, som ved noget om beskatning i forb. m. udlandsophold. Dem er der masser af. Man kan ringe til en lille lokal eller bruge en af de store, hvor man også kan være nogenlunde sikker på professionel rådgivning. Jeg brugte (og bruger stadig) E&Y - de har hjulpet mig med meget igennem tiden og har en ny ekspert, hvor gang et nyt problem dukker op og det gør skatte-problemer, når man ikke er "ganske almindelig lønmodtager" med en helt "almindelig" selvangivelse. |
 |
|
|
Xpat

United Arab Emirates
Skrevet - 29/07/2010 : 19:43:30
|
Benny,
Der er særregler når man er pilot! Jeg har selv været ansat i både Schweiz og Tyskland i mange år.
Mvh Xpat. |
 |
|
|
Benny

Denmark
Skrevet - 30/07/2010 : 14:14:51
|
Xpat, søg på pilot på skat.dk så ser du hvad der gælder og hvor mange sager der underbygger hvad jeg siger. Der er masser af regler som gælder særlige faggrupper i et vist omfang, men der er også masser af grundprincipper, som ikke afviges.
|
 |
|
|
Romme

Denmark
Skrevet - 02/08/2010 : 21:06:15
|
Kopi af besked: Oprindelig indsendt af Benny
Xpat, søg på pilot på skat.dk så ser du hvad der gælder og hvor mange sager der underbygger hvad jeg siger. Der er masser af regler som gælder særlige faggrupper i et vist omfang, men der er også masser af grundprincipper, som ikke afviges.
Benny
Tro nu på hvad folk skriver, der er en særlig paragraf(og nej jeg ved ikke hvilken men det gør min revisor), som gælder piloter og sømænd i skatteforholdet mellem Danmark og UK.
Hvis du har en engelsk arbejdsgiver og flyver på engelske fly, så er du skattepligtig af din engelske indkomst i England. Du skal så opgive din indtægt til de danske skatte myndigheder som derefter lemper det fulde beløb.
Betaler du NI i England skal du ikke betale AM i Danmark. Du vil endda stadig havde ret til at benytte dit danske sundhedskort. Det er så de danske myndigheders problem at indrive pengene i England.
Har du dansk indtægt ved siden af, skal du selvfølgelig betale dansk skat og AM af den.
Jeg bruger også C.B.H. og jeg er bestemt ikke ked af at anbefale ham, og Meg hvis du skal bruge en revisor i UK så send mig en mail.
Og jo lige en sidste ting man skal aldrig spørge skat, jeg er ked af at skrive det, men de ved ikke hvad de snakker om. Heller ikke på kontoret for udenlandsbeskatning.
Mvh
Romme. |
 |
|
|
wes

United Kingdom
Skrevet - 02/08/2010 : 22:31:25
|
Jacob, (ROMME)
Kan høre du har været møllen igennem også... og kan kun give dig 100% ret i det du skriver.
Min erfaring er også at de ikke havde styr på reglerne der gælder for os (piloter) på kontoret for udlandsbeskatning.. og man ønsker bestemt ikke at yde service og hjælpe. Jeg var i starten naiv og troede, at jeg kunne aftale et møde med SKAT/ udlandsbeskatningen og få vejledning omkring min situation.... tro om igen. De fortalte mig at det var mit ansvar at finde ud af hvordan jeg skulle beskattes. Jeg brugte efterfølgende en del tid på at studere reglerne og jeg fandt præcis ud af hvordan tingene forholder sig og hvor tingene står skrevet. På trods af at det står skrevet klokkeklart, hvordan jeg skal beskattes i min situation - havde SKAT en hel anden holdning. Som privat person var det meget problematisk at have en dialog med SKAT. Jeg lagde alle kortene på bordet overfor SKAT - men stadig var der en uforbeholden mistro og mangel på samarbejde fra op til flere i SKAT. Det burde ikke være sådan - men der kan stå det samme i det brev du sender som privat person og så det en revisor sender ind - og resultatet bliver et helt andet. Jeg vil klart anbefale piloter der arbejder i UK og som skal lave en selvangivelse i DK, at gøre brug af en revisor... i hvert fald det første år. Jeg har også talt med CBH, men i mit tilfælde valgte jeg i stedet at benytte Christian Junge... men begge er godt inde i tingene.
Som en af mine kollegaer efterfølgende rettede mig, da jeg brokkede mig over den manglende service SKAT yder overfor deres kunder.... Du er ikke kunde hos SKAT... Regeringen er SKAT's kunde. Ønsker ikke at starte en politisk debat... men det var præcis sådan jeg følte det. |
Rettet af - wes on 02/08/2010 22:38:03 |
 |
|
|
sinclair
Skrevet - 03/08/2010 : 08:18:00
|
Prøv evt. at stemme på Helle Thorning til næste valg. Det kan være hun er enig I, at de danske skatteregler er for uigennemskuelige for folk der bor noget af tiden i udlandet.
Sorry, cheap shot, I know. Kunne bare ikke lade være   
Men i den seriøse ende synes jeg det er helt forrykt, at man på et så vigtig område, der betyder en forskel på 100.000-vis af kroner for en lang række privatpersoner, har en definition der hedder "Der hvor ens primære livsinteresser er". Det kan da ikke blive meget mere udefinerbart!
Jo, hvis man har hus, kone, børn, bil og sommerhus i DK, så er det jo nok her. Men hvad hvis man kun har en lejlighed der fremlejes? Hvad hvis man kun har sine forældre i Danmark, som man besøger 4 gange om året? - 8 gange om året? - 2 gange om året (men 90 dage hver gang)? Hvor i alverden går grænsen mellem primære og sekundære livsinteresser, og hvordan kan en myndighed tillade sig at have en så sløset definition på noget, der er afgørende for borgeres livsgrundlag, og som man iøvrigt kan blive straffet for, hvis man er så uheldig at have tolket det anderledes end SKAT selv ville have gjort? |
Rettet af - sinclair on 03/08/2010 08:58:49 |
 |
|
|
Mongo
Denmark
Skrevet - 03/08/2010 : 13:25:48
|
@ Sinclair
Hele problemet her er, som jeg ser det, at folk ikke sætter sig godt nok ind i tingene... Ja der er regler, som normalt ville betyde at vi er i de samme kløer som Thorning og gemal, men piloter på, i dette tilfælde, UK-reg. i international luftfart har andre regler - se uddrag fra min revisor herunder...
"Non Resident pilots and cabin crew are dealt with quite differently to other Non Residents. There is a special agreement as to how the tax office deals with the time you are in the UK and its airspace and when you are not. If you are in the UK OTHER THAN FOR WORK for more than 360 days averaged over four years, then it could be said that you are Resident."
Håber det kaster lidt lys |
 |
|
|
Benny

Denmark
Skrevet - 03/08/2010 : 16:20:43
|
sinclair, sådan virker det danske samfund nu en gang (og iøvrigt størstedelen af den vestlige verden ligeså...). Der opstilles en række regler. Nogle gange er der nogle der er uenige om reglerne og så prøves sagen ved domstolene. Derved dannes der retspraksis som så lægges til grund ved fremtidige afgørelser. Det er egentlig ikke så svært.
Det store spørgsmål er nok om man er klar til at tage kampen op mod en modpart, som har uendelige ressourcer til at kæmpe og gerne kæmper lige så meget for deres ret som man selv gør (med knap så uendelige ressourcer). Man skal tænke sig godt om inden man tager kampen op.
Lidt lige som så mange andre spørgsmål inden for flyvning: Hvis man er i tvivl, så er man ikke i tvivl. Hvis man er dansk statsborger og ikke har skabt et ÅBENLYST INDLYSENDE centrum for sine livsinteresser uden for Danmark, så er man fuldt skattepligtig i Danmark. Også selvom man kun har en fremlejet lejlighed og kun besøger sine forældre 3 måneder af gangen et par gange om året 
Bestemt gælder der særlige skatteregler for personer som arbejder i skibs- og luftfart (og for flere andre faggrupper), og der gælder en lang række dobbeltbeskatningsaftaler med forskellige lande, som man kan læse til man bliver helt skør i bolden hvis det er det man tænder på. De er rimeligt præcist beskrevet, og kan man ikke ud fra hvad man læser, når man læser reglerne finde ud af dem, så kan man jo betale nogle tusinde i timen til en skatteekspert, som kan fortælle en det samme (uden at tage ansvaret for det). SÅ kompliceret er det altså heller ikke at finde ud af reglerne.
Der hvor skoen trykker er, at vi jo alle gerne vil betale så lidt i skat som muligt (Helle Thorning og hendes mand ligeså....). Derfor opfinder vi inde i vores hoveder scenarier som retfærdiggør at vi skal beskattes anderledes end resten af befolkningen.
SKAT er rimeligt rå i deres behandling af den slags scenarier. De beskatter som de nu finder rigtigt og hvis man er uenig, så må man SELV igang med en advokat og et større banklån for at betale sagsomkostninger i de mange år den slags sager tit og ofte kører. Fuldstændig ligegyldigt om man har fået sine råd af en revisor eller en hjemløs på gaden. SKAT er ligeglade - de vinder rigtig mange sager (langt de fleste så vidt jeg kan vurdere) - og dem de taber trækker de bare på skulderen af og noterer sig resultatet.
Hvis man har været i udlandet og tjent millioner som pilot, så har man også råd til at betale 20-30.000 til skatterådgivning når man kommer hjem. Hvis man ikke har tjent (eller tjener) særligt meget så er problemet nok ikke så stort 
Som Mongo's revisor ganske rigtigt og meget rammende citeres for: "...then i could be said...". Det betyder nogenlunde det samme som "...det kan godt være at..." eller hvad med "...i nogle tilfælde beskattes man således..."
Hvis MEG gør det han foreslår (flytter til Danmark) og iøvrigt er dansk statsborger og ikke er skattepligtig i Danmark i forvejen, så bliver han det. Fuldt skattepligtig. Selvfølgelig må han ikke køre rundt i en UK indregistreret bil (men det ved vist de fleste), men han må tage alle de jobs han vil og han bliver selvfølgelig beskattet af dem alle. De penge han tjener i sit pilot-job beskattes efter særlige regler (afhænger bl.a. af hvilket selskab og hvad slags flyvning der er tale om, men det er rimeligt klart beskrevet i regler man kan hente hos SKAT). |
 |
|
|
Romme

Denmark
Skrevet - 03/08/2010 : 18:24:26
|
Benny,
Jeg bliver egentlig ret træt af at læse dine indlæg. Vi er vist et par stykke som er i en situation meget ligende MEGs. Jeg har arbejdet på denne måde i snart fem år og jeg forsikre dig om at det er ikke et senarie jeg har drømt op for at betale mindre i skat.
Centrum for mine livsinteresser er i Danmark og ja jeg er fuldt skattepligtig i Danmark men jeg bliver lempet i skat af min engelske indkomst.Og nej jeg skal heller ikke tælle dage...
Og nej man tjener altså heller ikke milioner som pilot i udlandet og nej det koster heller ikke 20-30000 kr at få lavet skat hos de to personer der er blevet forslået i denne tråd. Det koster vel i lejet 5000-6000.
Og faktisk kan man godt få et bindende svar fra skat uden at skulle gennem en retssag. Det koster 300 kr i følge § 20 i personskatteloven.
Jeg tror egentlig ikke at de fleste syntes det er så let og simpelt at læse i skattelovgivningen som du påstår. Men hvad ved jeg jeg er jo bare en simpelt pilot.
venligst Jacob. |
 |
|
|
Xpat

United Arab Emirates
Skrevet - 03/08/2010 : 20:17:01
|
Benny,
Jeg havde mine livsinteresser i DK, dvs min kone og børn boede og jeg boede iDK, alligevel betalte jeg ikke en krone i skat. Alt sammen i god overensstemmelse med SKAT. Trust me, it can be done. Kig lidt under credit og exempt metoden for beregning af skat. Der er særlige regler for piloter.
Nu bor jeg i Dubai hvor vi ikke har hverken skat eller moms!
MVH xpat
|
 |
|
|
Benny

Denmark
Skrevet - 03/08/2010 : 20:51:45
|
Kære både Xpat og Romme,
Jamen selvfølgelig er der masser af regler - det er der vel ingen der modsiger jer i   
Romme, hvis du er træt af at læse hvad jeg skriver, så lad dog være
Romme, selvfølgelig kan man få bindende svar fra SKAT, det kræver bare, at man formulerer sit spørgsmål og indbetaler et par kroner, så får man et bindende svar. Men der var en eller anden (Romme, tror jeg han hed) der på det kraftigste advarede mod at spørge SKAT om noget som helst, med den begrundelse, at de ikke vidste hvad de talte om 
Nå, nu skal det jo ikke blive en krig om ord - Mon ikke de fleste der var i tvivl om hvordan de skulle forholde sig har fået de råd de havde behov for  |
 |
|
|
JensA

Denmark
Skrevet - 03/08/2010 : 23:03:03
|
Jeg har "testet" metoden med at arbejde i UK og bo i DK, full scale pendling tilbage til hus, kone & børn. Med assistance fra de to nævnte revisorer og DK-UK dobbeltbeskatningsaftalen, som mere eller mindre er dikteret af englænderne.
I meget grove træk & runde tal: med en "tidstypisk" løn som ender du med en skat der er ca 20-25% mindre end en ren DK skat - helt og fuldt legalt! Efter mine oplysninger kan du på tilsvarende vis opnå en grad af skattebesparelse i UK, Irland, Italien og Tyskland (i EU). At man så bruger det meste af besparelsen på ekstra bolig og flybilletter er en anden sag...
NI/Sociale bidrag/social tax er en helt anden sag. Her ligger en anden problematik - når du betaler UK NI dækker det også arbejdsløshedsforsikring. Med andre ord: du må ikke være dobbeltdækket og skal melde dig ud af DK A-kasse - men beholder retten til dagpenge i DK pga. EU-reglerne. Altså endnu en lille besparelse. Men hvis du bevæger dig uden for EU, risikerer du helt at miste ret til dagpenge og efterløn. Og de fleste EU lande har høj social tax og lav skat - modsat DK. Så når man skal lægge social tax der hvor man arbejder, og income tax der hvor man bor, så 
Mine erfaringer er et par år gamle, SKAT har ikke haft indsigelser - formentlig fordi det er en revisor, der har indberettet.
Good Luck & Cheers! Jens
PS: De to herrers prisniveau er nok lidt over 5-6000 nutildags.
|
Rettet af - JensA on 04/08/2010 22:52:07 |
 |
|
|
MEG

United Kingdom
Skrevet - 10/08/2010 : 23:19:00
|
Mine Herrer,
Mange tak for jeres indlaeg, det er rart at hoere at det har vaeret muligt for mange af jer. Kompliceret, men muligt!
Jeg gemmer traaden og naar tiden kommer lidt naermere tager jeg nok kontakt til et par stykker af jer..
Venlig hilsen
Michael |
 |
|
|
kbt
Skrevet - 11/08/2010 : 12:45:20
|
Nogen der ved og det har nogen betydning hvor ens hustru opholder sig?
Kan man komme i en situation hvor man bliver helt eller delvis skattepligtig i DK fordi ens hustru bor i Danmark, mens man selv bor udenfor EU og ikke betaler skat i DK? |
 |
|
Emne  |
|
|
|