Menu:  Forsiden |  Artikler |  Forum |  OY-register |  Links |  Kalender | Fly til salg |  Om Pilots.dk

Danish Aviation Forum
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Debat
 Privatflyvning
 Start med TB9 på Samsø
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

TheManDK

Denmark

Skrevet - 20/07/2010 :  21:55:16  Vis profil  Svar med kopi af besked
Hej,

Jeg går og rodder med tanken om en tur til Samsø i en TB9'er., MEN hvis jeg laster den helt op og der er lidt varmt og jeg regner med 20%'s tillæg for tørt græs, så kommer jeg MEGET tæt på LDA.

Min beregning er som flg.:

Startvægt: 2337lbs
Temp: 30C
Pressure altitude: 0ft

Tabelopslag (ft): 
 - Roll:  1247
 - Clear: 1887

Tillæg for kort græs:
 20% af 1887ft: 377.4ft

Total Clear 50ft: 2264.4ft
Omregnet til meter: 690.2m

Dvs. at jeg, antaget at jeg gør ALT perfekt, er vi i 50ft 5 meter før baneenden.

Jeg mangler dertil et tillæg på 43% hvis det var kommercielt.

Er der nogen der har erfaringer med Samsø i en TB9er?

Evt. nogle råd?

Kan det lade sig gøre?

På forhånd tak,

Michael

Rettet af - TheManDK on 20/07/2010 22:00:03

JEP

Denmark

Skrevet - 20/07/2010 :  23:46:26  Vis profil  Svar med kopi af besked
Godt at spørge folk med erfaring - jeg har det ikke selv med TB9, men dit eksempel understreger, at vore beregningsmetoder er meget upræcise.

Du lægger 20% til din landingsdistance fordi, du lander på en græsbane - og det står der i manualen eller andet sted at du skal.

De 640 ft (Clear minus Roll) af landingsdistancen er stykket fra 50' til sætning - hvordan bliver det længere af, at man flyver over græs i stedet for asfalt ? - Det gør det jo ikke, men måske bliver ground-roll i virkeligheden 30-40% større pga. græsset, men man sovser det ind i de 20% på hele landingsdistancen - og slutter med at lægge 25% eller 43% til.

edit: der spørges jo til landing og jeg snakker om start

Rettet af - JEP on 21/07/2010 09:13:33
Til toppen af siden

pesc

Denmark

Skrevet - 21/07/2010 :  00:31:20  Vis profil  Svar med kopi af besked
min instruktør sagde at hvis man var i tvivl så var man ikke i tvivl. Kanon at man kan få input her, men til sidst så er det pic der træffer beslutningen.
Til toppen af siden

moe

Denmark

Skrevet - 21/07/2010 :  05:22:41  Vis profil  Svar med kopi af besked
Hejsa,

Jeg har været på Samsø 2 gange i en TB9'er. Varme sommerdage, dog med højtryk og svage vinde, og vi var kun to personer om bord, og fuldtanket. Dermed ikke i nærheden af nogle begrænsninger (kun hvor meget vi kunne fylde rygsækken med forplejning :).

Hvor stor er din erfaring med græsbanelandinger? Husk at ankommer du før duggen er 'brændt af' eller måske lige er faldet, så er græsset knap så tørt og dermed holder udregningen kun på papiret.
Desuden kan vindretningen drille lidt (sø/landbrise osv.) så lav hellere to overflyvninger og vær 100% sikker.

Vh. Michael
Til toppen af siden

JEP

Denmark

Skrevet - 21/07/2010 :  09:18:16  Vis profil  Svar med kopi af besked
Ved landing: Sørg for at flyve den hastighed, der er anført i manualen. 10 kts extra kan meget nemt ødelægge det hele.

Og et lille "cowboytrick": Mange steder kan man sagtens passere tæsklen væsentligt lavere end 50'.
På Endelave tager jeg typisk gassen 50-100 mtr før tæsklen, hvis ellers vinkel, speed og alt det andet ser rigtigt ud, så jeg er sikker på ikke at lande i grøften før banen.
Til toppen af siden

pmh

Denmark

Skrevet - 21/07/2010 :  09:45:49  Vis profil  Svar med kopi af besked
Samsø banen er i virkligheden længere end opgivet. Ring evt. og tag en snak med Rune derovre. Han er instruktør. Du kan måske få ham til at hjælpe dig med noget kortbaneteknik.
Jeg ville også undgå alt for mange overflyvninger. Det er vist ikke for godt allerede med miljø, fugle etc.
Til toppen af siden

sartoric

Denmark

Skrevet - 21/07/2010 :  11:35:54  Vis profil  Svar med kopi af besked
Hej TheManDK

Uanset om vi taler start eller landing, så har jeg lært at man kun behøver at lægge 20% tillæget for græs på ground-roll. Jeg kan se at du lægger tillægget på den fulde clear of 50' distance, og det er unødvendigt. Du sparer da en del meter her - sansynligvis nok til at retfærdiggøre din flyvning.

Tillæg på hhv 25 og 43% er en fornuftig regel, men det er ikke et lovkrav for privatflyvning.

MVH

Sartoric
Til toppen af siden

Benny

Denmark

Skrevet - 25/07/2010 :  14:05:32  Vis profil  Svar med kopi af besked
Hvis du ikke allerede har gjort det, så start med at læse POH + disse to:

http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/Document-6183/AIC%20B-11-2005.pdf

http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/Document-9120/AIC%20B%2024%202008.pdf

De 2 AIC'er er efter min opfattelse misvisende og indeholder helt konkret en række ganske væsentlige mangler - men der er også gode elementer i dem.

Ved beregning af landingsdistance anbefaler SLV et tillæg på 43% til at dække "alt det andet". Det er sikkert en fin procentsats til erhvervsflyvning med store fly til lange baner og procentsatsen er sandsynligvis fastsat efter ganske indgående statistiske studier af rigtig mange landinger og er derfor givetvis fornuftig for den type flyvning den er beregnet til, men prøv at regne på hvad det betyder for en lille flyver med et par hundrede meters landingsdistance. Den holder bare ikke og det er der flere årsager til:

1) Nogle piloter tænker måske "nåe, 43%, det lyder godt nok af meget og jeg flyver jo ikke erhvervsflyvning, så jeg kan bare reducere den sikkerhedsfaktor så det passer med hvad der reelt er til rådighed".

2) Kun meget få piloter lander på tærsklen (eller det planlagte sætningspunkt) HVER gang. Nogle er gode til det - og nogle få er rigtig gode, men hvis man ikke lægger (mindst) 50-100 meter (eller betragteligt mere afhængig af erfaring) til sin landingsdistance som sikkerhed for ikke at sætte flyet PRÆCIS på det planlagte sætningspunkt, så har man ikke taget hensyn til alle forhold. Det er så det de 43% OGSÅ skal indeholde, men det gør de altså ikke altid, da 43% af en meget kort landingsdistance ikke er nok.

3) Planlægger man at passere tærsklen i 50 fod så passer landingsdistancen kun, hvis hastigheden er 100% korrekt. Flyver man få knob for hurtigt, så kan man let lægge flere hundrede meter til sin totale landingsdistance, og får derved sat flyet langt efter halvdelen af banen på de mindre pladser.

3) Der er også rigtig mange som ikke lander (sætter flyet) med PRÆCIS den hastighed, som POH foreskriver - det tager hverken tabeller eller AIC'er hensyn til.

Når man slår op i POH så er det tit sådan at startdistancen beregnes til at være større end landingsdistancen - men når man tager hensyn til faktiske forhold i forbindelse med landing, så bliver landingsdistancen ofte MEGET længere end startdistancen, så husk at regne på begge dele med PERSONLIGE tillæg for at have for stor finalehastighed og manglende evne til at ramme det planlagte sætningspunkt.

Starten er "lettere". Der ved du hvor du starter fra - ingen usikkerhed om dette, og derfor også "kun" et tillæg på 25%.

Alligevel står der i AIC'en af SLV anbefaler at man lægger en større margin ind EFTER hjulene har sluppet jorden fordi banen nede på jorden er blød/våd/eller noget andet. Det er jo ganske enkelt noget sludder. En flyver flyver præcis lige så godt over en våd græsbane som over en tør asfaltbane, når alle andre parametre er de samme.

Nogle fly har så angivet andre procenttillæg i POH end SLV angiver. Der skal man selvfølgelig følge POH (+ personlige tillæg afhængig af erfaring og evne) - eller endnu bedre, hvis man er i tvivl: den der giver den længste distance....

Om det kan lade sig gøre for DIG at starte fra Samsø må du selv afgøre ud fra egen erfaring/evne - ikke kun ud fra POH og AIC'er - eller ud fra råd fra debattører herinde.... Første forudsætning er selvfølgelig at flyet kan flyve efter landingen
Til toppen af siden

DGA

Skrevet - 26/07/2010 :  07:52:21  Vis profil  Svar med kopi af besked
Som der er nævnt tidligere så er samsø længere end der er opgivet. Mener der er opgivet 641 hvorimod den reele længde er omkring 800. Ring til samsø air service. Han er altid utrolig flink til at hjælpe.

http://www.samair.dk/

Som der skrives så kan vinden drille lidt, så flyv gerne over og hver sikker. Evt. kan du over radioen spørge om vindretning.

Til "samsø air open" i år så jeg utrolig mange godt fyldte PA28, som ingen prob. havde.

En anden ting:

hvis du anflyver bane 28 ind over stavns fjord (den flotteste anflyvning) er det lige til.
Men anflyver du bane 10 ind over sælvig bugten og du ikke er så erfarren med græslandinger, så skal du være opmærksom på at et stykke efter touch down er der et mindre bump, som "overraskede" mig første gang. Ikke at det på nogen måde gør flyet airbone igen.

Men når det er sagt, er samsø jo en smuk og dejlig ø, med en lukningstruet lufthavn, så jo flere af os der anvender den jo mindre chance for lukning

God tur
Til toppen af siden

mjohansen

Denmark

Skrevet - 26/07/2010 :  14:03:22  Vis profil  Svar med kopi af besked
Du kan også prøve at gå ned til CAT. Der sidder måske en instruktør og keder sig i "buret". De bruger jo TB9 til skoleflyvning.
Til toppen af siden

JAT

Denmark

Skrevet - 27/07/2010 :  10:47:33  Vis profil  Svar med kopi af besked
Ellers har jeg tit gjort det, at jeg har fundet en græsbane - målt op hvor langt 600 meter, (eller i mit tilfælde 380) meter var, også gået ud og udført nogen landinger - Er ihvertfald en måde at få set om ens evner passer til destinationen man har givet sig selv.

God tur (Og banen Samsø er rimeligt lang - der er et stykke før og efter banen...)
Til toppen af siden

Benny

Denmark

Skrevet - 29/07/2010 :  16:50:00  Vis profil  Svar med kopi af besked
Praktisk øvelse er godt - rigtig godt - men prøv nu alligevel at regne på det og tag stilling til de oplysninger og tillæg der er givet i denne tråd (og andre om start og landing). Der sker alt for mange uheld, fordi man IKKE regner på det først og ikke kan vurdere rigtigt i situationen.

Hvad gjorde du TheManDK
Til toppen af siden

NØT

Denmark

Skrevet - 30/07/2010 :  11:35:05  Vis profil  Svar med kopi af besked
Hej
Jeg har ingen erfaring med TB9, men jeg er tilhænger af at oparbejde erfaring under safe forhold, og anbefaler derfor at komme ud og flyve. Prøv eksempelvis en morgentur til Tåsinges 900 meter, inden duggen er af banen. Teorien fra bøgerne er reel nok, men for at teori virker, skal det gå hånd i hånd med praktisk øvelse. Så ved jeg godt, at den næste indvending vil være at det bliver lidt dyrt at flyve en masse for at oparbejde erfaring.....?????!!!!!! Det var nok der vi dummede os da vi i sin tid startede på ppl-teori, så den diskusion bør være overstået
Flyv for søren og flyv safe! (FFSOFS)
M.v.h.
NØT
Til toppen af siden

thy

Denmark

Skrevet - 30/07/2010 :  14:50:04  Vis profil  Svar med kopi af besked
Har selv en del timer på TB-9 hvoraf det meste er på græsbaner og jeg vil sige at det er i starten som volder de største problemer. TB-9 har fast propel - vores er med cruise prop hvilket gør situationen værre. Den yder derfor væsentligt færre HP end de 160 når den static kun kommer op på 2450 RPM.
Specifikt omkring græsbaner. Det er klart at de opgivne faktorer vedr. græs, absolut kun er et udgangspunkt. Derfor skal man inden man starter vurderer et par ting:
Hvordan er vinden? Ingen vind betyder at du skal opnå en større hastighed hen over græsset dvs større rulle modstand for en given fart igennem luften. Kort/langt/vådt/tørt græs spiller selvsagt meget ind på rullemodstanden, men en ting som man måske ikke lige tænker over er om banen blød - dvs blød jord under græsset. Fx hvis det har regnet flere dage i forvejen så er græsset ikke bare vådt men jorden er svampet og ved fuldvægt betyder dette mere end om græsset er vådt i øvrigt. Jeg har oplevet en gang at måtte afbryde en start ved fuldvægt og blød bane da den ikke kunne accelerer over 40 kts. En anden ting ved TB-9 og græs er at den har en tendens til at "hænge" med næsehjulet i græsset hvis ikke man tager trykket af næsen ved at hive "pinden" lidt i maven. Ikke ment sådan at den skal køre hen ad banen med høj indfaldsvinkel, men bare sådan at vægten kommer af næsehjulet, så er den langt mere villig til at accelerer.
Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Snitz Forums 2000
Copyright © 2004 Pilots.dk - Kontakt os