| Forfatter |
Emne  |
|
|
Moellerp
Denmark
Skrevet - 22/07/2010 : 11:17:15
|
Hej. Jeg skal i forbindelse med det kommende SRP (studieretningsprojekt) i skolen. Jeg har Matematik/Fysik som hovedfag. Hertil skal vi lave et forsøg og så vise at vi kan beregne nogle ting i forhold til forsøget. Er der en der har en god idé til hvad forsøget kunne være? Hilsen Nikolaj |
|
|
MAS

Denmark
Skrevet - 22/07/2010 : 11:56:11
|
Ja, lav en appelsin/kartoffelkanon. De er skidesjove, hvis du dimensionerer røret rigtigt kan den også skyde med dåsebajere. Hvis i nu køber en kasse Royal Export, drikker de 20 har i stadig 10 at skyde med og er også lidt fulde, det er også sjovt. |
 |
|
|
fly jac

Denmark
Skrevet - 22/07/2010 : 13:10:01
|
Kopi af besked: Oprindelig indsendt af Moellerp
Hej. Jeg skal i forbindelse med det kommende SRP (studieretningsprojekt) i skolen. Jeg har Matematik/Fysik som hovedfag. Hertil skal vi lave et forsøg og så vise at vi kan beregne nogle ting i forhold til forsøget. Er der en der har en god idé til hvad forsøget kunne være? Hilsen Nikolaj
Hej Nikolaj.
Prøv at Google 'Bernoulli'. Det burde give inspiration til en række forsøg og gode udregningsmodeller. Der findes en del spøjse videoer 'derude' som demonstrerer hvorfor en vinge har opdrift. Studieportalen.dk kommer også med nogle svar.
Held og lykke, /Mads |
 |
|
|
NAB

Denmark
Skrevet - 22/07/2010 : 14:50:45
|
Hej du.
Jeg skrev selv om aerodynamik da jeg skrev min SRP. Jeg spurgte også på pilots.dk, og jeg tog MAS's råd, men fik desværre købt Sumersby Cider hvori alkohol-procenten er lige et stykke over Royal. Dette resulterede i at jeg blev så fuld at jeg dårligt nok kunne lade kanon, og hele mit projekt blev ødelagt. Vær glad for de råd du får - havde jeg bare vidst at det var Royal jeg skulle have brugt, så havde mit snit været det bedre, så jeg ikke havde behøvet at blive pilot! Nok om det.
En anden mulighed er at du tager kontakt til DTU. Eller faktisk er det din lære der skal gøre det. På DTU har de en hjemmebygget vindtunnel, med dertilhørende meget kompetent lektor, som med glæde vil hjælpe dig med at lave forsøg. Måden jeg gjorde det på, var simpelthen at prøve forskellige objekter i vindtunnelen og sætte mine tal ind i, som Fly Jac nævnte - selv samme herres - Bernouli's lov.
En go' dag på DTU, med kyndig hjælp fra en lektor kan spare dig for en hel masse arbejde, da de som regel går i selvsving, tager din computer og selv begynder og skrive din opgave.
Jeg er (desværre) færdig med gymnasiet på nuværende tidspunkt, men jeg mail'er lige min gamle fysiklærer og høre om han ikke stadig skulle have et nummer ligende et sted.
Mvh Timo |
 |
|
|
TPA

Denmark
Skrevet - 22/07/2010 : 19:22:02
|
Da jeg kan se at du bor i Svendborg, er Århus lige 10 km tættere på end DTU. Ingeniørhøjskolen i Århus har også en vindtunnel (efter Eiffels princip) som man kan lave en masse sjove ting i. Jeg er studerende deroppe og der er også her en meget kompetent gut der kan give gode ideer til forsøg. Jeg har også selv et kompendie vi udleverer til "aspiranter" der indeholder nogle forsøg. Jeg kan evt. fremsende en kopi af dette kompendie på mail.
Hilsen TPA  |
Rettet af - TPA on 22/07/2010 19:27:34 |
 |
|
|
Moellerp
Denmark
|
| |
Emne  |
|